Gesturi mărunte, empatie și vrăji


Azi m-a invitat să-mi iau expresorul. Pe pervazul ferestrei râdeau la soare două caserole în care deja grâul era încolțit. Așa e tradiția de Sfântul Andrei.

Eu n-am avut de unde să-mi iau, oricum uitasem.

Nu s-a obosit să-mi aducă aminte sau să-mi aducă într-o punguță câteva boabe de grâu. De ce să o facă ? Doar cei care contează pentru el sunt pe lângă casa lui ori i-a avertizat deja să nu uite. Că așa e el, mai grijuliu. Cu familia lui. Eu nu sunt familia lui. Astăzi stau chiar să mă gândesc dacă măcar prietena lui mai sunt și-mi dă cu virgulă. Că despre sarcini profesionale nu discutăm aici.

Discutăm despre gesturi mărunte, venite din suflet, care nu-mi aduc aminte să te coste mai mult de-un gând către cel drag și bunăvoință. Că omul ăla simte că te-ai gândit la el și dă din coadă sincer. Sau poate sunt eu mai deosebită, nu știu. Unii pot și vor să le facă. Alții, nici când le spui de la obraz, nu-și cer iertare că efectiv nu erai pe lista lor de interes. Sau „bă, sunt prost și recunosc că sunt prost și nu mi-am dat seama!” Era mai mult decât nimic. Da’ el pune botul că ai îndrăznit să îi reproșezi că n-a fost prea echitabil în prietenia îndelung trâmbițată. Eu m-am gândit să-i iau mâncare de la KFC, într-o zi când venea de la muncă, nu mi-am luat doar pentru mine.

Se oferă să-mi dea grâu acum, de gura mea. Nu pricepe că gestul sau, mai bine spus, non-gestul a făcut toată joaca și acum, orice altceva în afară de sinceră căire, e de prisos. Nu e el așa subtil.

Nu mă interesa cât o să-mi crească grâul, dacă o să am bunăstare în anul care vine, că oricum știu că nu e altă cale. Mai degrabă cred în poziționarea planetelor și horoscoape. Că d-aia nu mi-am cărat nici trupul mirobolant până la Vâlcea să-mi citească în aură nuștiuce vrăjitoare cu mare „har”. Că n-o să mă predispună aia la bine sau la rău, asta e clar o prostie ! Și să aibă așa-zisul har, mai bine nu ști, că pe urmă te autosugestionezi singur că, aoleu și văleleu, la anu’ se întâmplă cutare minunăție. Și te tot gândești la ea, că te mănâncă ca pe Zambilica, și iote cum se creează premisele, prin gândurile lu’ matale, să se întâmple fix rahatul ăla. Și pe urmă, o să te gândești „Haoleu, mânca-ți-aș, chiar a avut uzurpatoarea de destin dreptate. Să le mai dau de știre și altora că e bună!” Și uite așa se propagă unda prostiei, făcută cu lăbuța ta.

E empatic precum o cărămidă. Cel puțin cu mine. Probabil că nu poate să-și dezvolte aria de interes mai mult decât a închegat-o deja cândva sau interesul să o lărgească este nul. Trag de el ca de o mârțoagă sleită și mă mai enervez, ete, ca tâmpita. Cum m-am enervat în sinea mea, uitat undeva într-un ascuns cotlon, că mi-a promis de mai bine de juma’ de an că o să mă ducă să călăresc. Că altele nu sunt așa fraiere. Ele imediat cum cer ( a se citi „dau comandă de”) ceva, cum bărbatul se execută, mai cu zâmbet, mai scrâșnind din dinți. Dar eu nu pot să deranjez că-s prea finuță.

Pentru mine azi a fost, din nou, o ironie a sorții. El practic nu și-a dat seama că eu aș putea vedea grâul ăla încolțit în geam și simbolistica celor 2 caserole alăturate mi-ar fi spus mai multe decât și-ar fi imaginat cu mintea lui logică. Că le muta de acolo, undeva unde să nu le văd, că oricum uitasem de tradiție, nici măcar nu-l întrebam dacă și-a pus la încolțit. I-am sugerat mai demult că ironiile astea trag la mine ca muștele la miere sau tânțarii la lumină. Și eu tre’ să le primesc, chiar dacă nu mi-au trimis invitație specială și nici nu m-au găsit costumată de gală. Nici nu vreau să mă gândesc cum ar fi dacă s-ar duce și către personaje renumite din anturaj. Dezastru ecologic.

 

 

Aici astept provincia :

